Kategorier
Inlägg Tips inför bilbesiktning

Hur fungerar en bilbesiktning rent juridiskt

Vid kontroll av ditt fordon tas hänsyn till trafiksäkerhet och miljö. Fordonets skick, skötsel och bruk är enligt lag alltid ägarens ansvar. Kontrollbesiktningen görs enligt Transportstyrelsens föreskrifter.

Kontrollen är generell och utformad för att försämringar orsakade av ålder och användning ska kunna upptäckas innan de medför fara
i trafik. Följ gärna med under besiktningen och lär dig mer on dit t fordon och om de eventuella fel och brister som din besiktningstekniker upptäcker. En godkänd kontrollbesiktning innebär inte att fordonet i alla avseenden är i fullgott eller föreskrivet skick. Om du är tveksam till besiktningsresultatet kan det på din begäran omprövas i direkt anslutning till besiktningen.

Protokollet är inte avsett som underlag för värdering av fordonets skick och kondition vid till exempel köp eller försäljning.

Kategorier
Inlägg Tips inför bilbesiktning

Vad är grund för 2:or på bilbesiktningen? Checklista

När du skall kontrollbesikta din bil så kan det vara bra att kolla så att du inte har eventuell skada eller ett slitage som kan ligga till grund för en tvåa. Om du får en tvåa så skall denna åtgärdas och du skall göra en efterkontroll, vilket kostar pengar. Men om du istället gör en enkel kontroll innan så kan du slippa detta.

Nu finns inte ettor och tvåor längre, utan saker som måste åtgärdas, vanligtvis kallad tvåa, med eller utan återbesök. De utan återbesök, måste ändå åtgärdas, även om de är mindre allvarliga och skulle man inte åtgärdat dem ett år senare så blir det återbesök.

Vanliga fel som oftast leder till en 2:a vid kontrollbesiktning.

  • Vindrutetorkare ej fungerar
  • Spolarvätska slut
  • Belysning ur funktion, även nummerplåtslampor
  • Tuta ur funktion
  • Bilbälten inte går att dra ut eller att de inte drar som de ska
  • Varningstriangel saknas
  • Däckens mönsterdjup är under gränsvärdet på 1.6 mm
  • Backspeglar är trasiga, saknas eller inte sitter fast
  • Oljenivå i motorn är för låg
  • Löstagbar dragkrok inte finns i bilen, eller dess nyckel
  • Motorlampa lyser, oavsett fel
  • Stenskott i framruta

Självklart finns det en hel del andra fel som kan leda till återbesök men dessa kan vara lite svåra att lista eftersom de kan skilja sig från bil till bil. Om du har en äldre bil så kan t.ex. rost ställa till det rejält. Andra vanliga fel är drivknutar som glappar, krängningshämmare som inte längre hämmar krängningar.

I dagens moderna bilar så är sällan för höga utsläppsvärden något att oroa sig för men i äldre bilar så kan även detta bli en överraskning.

vad är grund för 2or

Du kan hos en del besiktningsstationer utföra en förbesiktning. På så vis kan du få reda på om det finns fel som behöver åtgärdas innan själva besiktningen.

Kategorier
Inlägg Tips inför bilbesiktning

När ska jag besikta bilen?

När du ska besikta din bil är relativt enkelt. Eftersom du har en slutsiffra i ditt registreringsnummer kan du använda våran besiktningsperiods-uträknare för att få fram när du ska besikta bilen.

OBS! Sedan 2018 gäller nya regler för när du skall besikta din bil. Slutsiffran i ditt registreringsnummer räcker inte för att räkna ut din besiktningsperiod längre. Nu gäller förenklat 14 månader från föregående besiktning. Läs mer här.

Men innan 2018 kunde man använda sig utav registreringsnumrets slutsiffra som gav dig en hint om när du skulle besikta bilen. Om du då hade en 1:a så skulle bilen besiktas från januari – mars. Om du hade en 2:a så var det februari – april. Osv. Dock med undantag för semester och det faktum att det inte finns 12 siffror i 1-9.

  • Slutsiffra 1 är januari – mars.
  • Slutsiffra 2 är februari – april.
  • Slutsiffra 3 är mars – maj.
  • Slutsiffra 4 är april – juni.
  • Slutsiffra 5 är juli – september.
  • Slutsiffra 6 är augusti – oktober.
  • Slutsiffra 7 är september – november.
  • Slutsiffra 8 är oktober – december.
  • Slutsiffra 9 är november – januari.
  • Slutsiffra 0 är december – februari.
Kategorier
Inlägg Tips inför bilbesiktning

Värt att tänka på innan du besiktigar din bil

När semestern är slut kommer ångesten inför att besikta bilen och då kan det vara bra med lite påminnelser på vad som är bra att tänka på innan du åker dit.

  • Tänk på att ha koll på varningstriangeln
  • Kolla spolarvätska och torkarblad
  • Tuta, en tuta måste fungera
  • Har du tillräckligt med mönsterdjup på däcken? 
  • Har du några felkoder? T.ex. om motorlampan lyser. Felkoder har tidigare inte varit mål för en 2:a men idag kan det faktiskt vara så. Som om ABS-lampan indikerar fel men abs-systemet ändå fungerar, ja då kan du få en 2:a

Tipsa oss gärna om fler småsaker som man bör tänka på!
Kommentera nedan.

värt att tänka på innan du besiktar